Основи кібербезпеки

Основи кібербезпеки для школярів

Для сучасних дітей гаджети та інтернет давно стали невіддільною частиною життя. Однак часто школярі не знають, як безпечно користуватися ними, а тому можуть стати жертвами кіберзлочинців.

Топ-10 порад із кібербезпеки для дітей

  1. Використовуй надійний пароль для акаунтів: із великими та маленькими літерами, цифрами, символами.
  2. Намагайся не поширювати особисті дані (повне ім’я, домашню адресу, паролі) в інтернеті.
  3. Завантажуй програми тільки з офіційних сайтів.
  4. Не переходь за підозрілими посиланнями.
  5. Встанови антивірусну програму на всі гаджети.
  6. Пам’ятай: коли ти ділишся фото або відео, то втрачаєш контроль над ними.
  7. Не пиши та не публікуй нічого, про що не хочеш, аби дізнався весь світ.
  8. Якщо тебе хтось ображає, скажи про це батькам.
  9. Коли ділишся своїм домашнім завданням, обирай режим «Доступне тим, у кого є посилання».
  10. Не спілкуйся з тими, кого не знаєш у реальному житті

Безпека дітей    Як зловмисники вгадують ваші паролі та що з цим робити

Зазвичай батьки запитують дітей, як справи в школі, але не запитують, як справи в інтернеті. Хоча онлайн-вимір відіграє в житті сучасних школярів не менш важливу роль. Саме тому важливо звертати увагу і на те, чим вони займаються у мережі.

Кібербулінг — це цькування в соціальних мережах, месенджерах або онлайн-іграх.

Аби вберегти дитину від кібербулінгу, батькам необхідно розбиратися у сучасних технологіях та способах спілкування в соцмережах:

  • контролювати час користування інтернетом та гаджетами;
  • бути уважними до дитини, спілкуватися з нею;
  • навчати критично ставитися до інформації.

А головне, у будь-якій ситуації дитина має відчувати батьківську любов та підтримку.

Поради батькам

Що робити, якщо дитина потерпає від кібербулінгу?

  1. Поговоріть із дитиною про це.
  2. Підтримайте її.
  3. У жодному разі не забороняйте використовувати девайси та інтернет. Натомість, зміцніть її впевненість у собі.
  4. Якщо дитина особисто знайома з кривдником, допоможіть їй хоробро попросити, щоб той припинив образливі дії.
  5. Порадьте дитині не продовжувати розмову, якщо образи не припиняються.
  6. Надішліть повідомлення в соцмережу чи ігрову платформу зі скаргою на булера.
  7. Зберіть докази: скріншоти образливої переписки, коментарів тощо.
  8. Не залишайтеся з проблемою наодинці — поговоріть із вчителями, шкільними психологами або поліцією.

Обережно — телефонні шахраї!

Нові технології — нові ризики. За останні кілька років мобільний зв’язок та онлайн-банкінг стали невіддільною частиною нашого життя, а разом із ними розквітли нові схеми телефонного шахрайства. Щоб не потрапити на гачок злочинців, досить запам’ятати кілька простих правил.

Пропущений виклик з підозрілого номера

Ви отримуєте пропущений виклик з номера, що не починається на телефонний код України +380. У іншому випадку вам можуть зателефонувати з номера, дуже схожого на номер офіційної організації: банку, державної установи чи гарячої лінії. Таким чином злочинці на іншому кінці дроту спонукають вас перетелефонувати та витратити кошти на дзвінок. Якщо ви не встоїте, скоріш за все у слухавці почуєте тишу, музику чи автовідповідач. Іноді шахраї роблять навіть так, що за виклик платить той, хто його прийняв.

Що робити?

Отримали виклик з підозрілого номера? Не поспішайте відповідати — спершу перевірте його в інтернеті. Якщо телефонують з-за кордону або ви просто не чекаєте на цей виклик, краще не брати слухавку.

Банківська картка «заблокована»

Вам повідомляють про те, що ваша банківська картка заблокована, та просять перетелефонувати на вказаний номер для з’ясування подробиць. Іноді зловмисники самі телефонують з невідомого номера. Людина на іншому кінці дроту може назватися представником банку та під різними приводами розпитувати про дані вашої картки.

Що робити?

Не називайте жодних даних і покладіть слухавку. Можете перетелефонувати в офіційний контакт-центр оператора або банку та повідомити про отриманий досвід — вони додадуть номер шахраїв у чорний список.

Перевірка картки в банкоматі

Ви отримуєте SMS про банківську операцію, яку не здійснювали. У повідомленні є номер, на який вас просять зателефонувати. Окрім виманювання особистих даних, зловмисники також часто направляють своїх жертв до банкомата і просять виконати якісь дії — нібито задля перевірки. Насправді ж все це робиться лише для того, щоб вкрасти ваші кошти.

Що робити?

Перше, що варто зробити у такій ситуації — негайно покласти слухавку. Можете перетелефонувати в офіційний контакт-центр оператора або банку.

Дзвінок від оператора

Вам телефонує представник вашого мобільного оператора або банку та під певним приводом просить набрати на телефоні комбінацію цифр і знаків. Майте на увазі: якщо ви виконаєте вказівки шахрая, то з вашого рахунку спишуться гроші.

Що робити?

Припиніть розмову та повідомте про неї офіційним представникам вашого оператора або банку.

Псевдоакції

Ви отримуєте повідомлення або телефонний дзвінок із подібною інформацією:

  • Надішліть SMS на короткий номер та отримайте подарунок.
  • Надішліть номер банківської картки та отримайте подарунок.
  • Зателефонуйте на номер та отримайте подарунок.
  • Зв’яжіться з нами та візьміть участь у розіграші.

Що робити? 

Перевірте джерело. Інформацію про всі акції «Київстар» завжди можна знайти на нашому сайті або на офіційних сторінках у соцмережах.

2023-11-08_104044 2023-11-08_104110
Методичний-посібник-для-1–4-класів_Основи-кібербезпеки-для-школярів

Методичний-посібник-для-5–6-класів_Основи-кібербезпеки-для-школярів

Методичний-посібник-для-7–9-класів_Основи-кібербезпеки-для-школярів

Методичний-посібник-для-10–11-класів_Основи-кібербезпеки-для-школярів

unnamed-3

Реєстрація на пілотування онлайн-курсу “Основи кібербезпеки для школярів”

Нещодавно ГО “Смарт освіта” та CRDF Global в Україні презентувала курс “Основи кібербезпеки для школярів”. Це — не лише чудове джерело знань для школярів, а й ефективний інструмент для вчителів.

В ньому є три опції реєстрації: школяр, викладач, батьки. З рівня доступу “Викладач” чи “Батьки” ви матимете можливість пройти курс та бачити завдання для всіх класів. З рівня доступу “Школяр” відкритим будуть лише завдання для обраної вікової категорії. Для батьків є окремі памʼятки, які написала психологиня Світлана Ройз, де пояснюється, чому дітям важливо вчитися кібербезпеці.

По закінченню курсу надається сертифікат.

Інтерфейс для кожного віку розроблявся з урахуванням особливостей. При розробці були враховані рекомендації сімейної та дитячої психологині Світлани Ройз. Наприклад, для 1–4 класів провідником буде персонаж Смарті. Для старших дітей обрали інший підхід. Оскільки їм уже не цікаві персонажі з віртуального світу, а рольовими моделями є здебільшого однолітки та дорослі, в курсі наведені максимально подібні до реальних ситуації.

В методичних посібниках є безліч корисного для проведення занять. Наприклад, для 1–4 класів ви знайдете цікаві ігри та завдання — як за допомогою рядків з вірша придумати надійний пароль чи ребус, який допоможе розгадати ім’я персонажа-провідника.

Ці посібники дуже помічні для роботи вчителя інформатики. В них є хід уроку, розписаний похвилинно, додаткові завдання, покликання на корисні ресурси. Можна використовувати вже готовий матеріал або комбінувати.

Також курс містить актуальну правову інформацію. Сучасні підлітки часто шукають підробіток, аби мати фінансову незалежність від батьків. А оскільки пошук відбувається через мережу, то вони є вразливими для інтернет-шахраїв. В курсі викладені основи трудового права та зроблений акцент на працевлаштуванні неповнолітніх.

Курс є надважливим у сучасному світі. Адже шахраї та недоброзичливці завжди користуються необізнаністю. Тому треба, щоб діти змалку знали основи кібербезпеки та не давали ввести себе в оману.

Знайти методичні посібники та курс можна на нашому сайті.

Методичні посібники для онлайн-курсу “Основи кібербезпеки для школярів”